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JOINT STRUCTURE OF GLUED INSULATED JOINT RAIL

Patent code P07A010849
File No. /NO33537
Posted date Oct 26, 2007
Application number P2005-177393
Publication number P2006-348632A
Patent number P4390283
Date of filing Jun 17, 2005
Date of publication of application Dec 28, 2006
Date of registration Oct 16, 2009
Inventor
  • (In Japanese)若月 修
  • (In Japanese)阿部 則次
  • (In Japanese)片岡 宏夫
  • (In Japanese)大塚 孝
  • (In Japanese)小佐野 浩一
  • (In Japanese)鬼 憲治
  • (In Japanese)永原 正己
Applicant
  • (In Japanese)(財)鉄道総合技術研究所
  • (In Japanese)鉄道機器(株)
Title JOINT STRUCTURE OF GLUED INSULATED JOINT RAIL
Abstract

PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a joint structure of a glued insulated joint rail, which can maintain an insulating function over a long period of time and prolong the life of a rail body, by reducing an arc generated at the joint part of the glued insulated joint rail.

SOLUTION: When a wheel W reaches a position P3 and transfers to a rail 3 from a rail 2, a tread W1 of the wheel W is brought into contact with a rail head part 3a in the state of being separated from a rail head part 2a while being brought into contact with a joint bar head part 4b. Thus, an electric current runs to the rail 2 through the joint bar 4 and a conductive part 13 from the wheel W, and also runs to the rail 3 from the wheel W. When the wheel W reaches a position P4, the tread W1 of the wheel W is separated from the head part 4b, and brought into contact with the head part 3a. This brings about the interruption of the electric current running to the rail 2 from the wheel W through the joint bar 4, so that the electric current can run only to the rail 3 from the wheel W. Consequently, the electric current running to the rail 2 from the wheel W is not instantaneously interrupted at a joint part between the rails 2 and 3, and the arc is prevented from being generated at the joint part.

Outline of related art and contending technology (In Japanese)【背景技術】図10は、従来の接着絶縁レールの継目構造の外観図であり、図10(A)は平面図であり、図10(B)は側面図である。図11は、図10(A)のX1I-XI線で切断した状態を示す断面図である。 図10及び図11に示す車輪Wは、レール102,103と回転接触する鉄道用部材であり、レール102,103のレール頭部102a,103aと接触して摩擦抵抗を受ける踏面W1と、脱輪を防止するために車輪Wの外周に連続して形成されたフランジ面W2とを備えている。従来の接着絶縁レールの継目構造101は、図10に示すように、レール102とレール103との間に絶縁性のレール形110を挿入するとともに、図10及び図11に示すようにレール102,103の継目部分の両側に継目板104,105を接着して、この継目部分を電気的に絶縁し接続している(例えば、特許文献1参照)。このような従来の継目構造101では、図11に示すように、レール102の腹部側面102hに絶縁性の接着材111,112によって継目板104,105が接着されており、レール102及び継目板104,105の貫通孔102d,104a,105aに絶縁性のチューブ106を挿入するとともにこのチューブ106に継目板ボルト107を挿入し平座金109を装着してナット108で締結し組み立てられる。その結果、このような従来の継目構造101では、図10(A)に示すように、境界線Lによって電気的に絶縁されている。
【特許文献1】特開平9-111702号公報
Field of industrial application (In Japanese)この発明は、レールの継目部分の両側に継目板を絶縁性の接着材によって接着して、この継目部分を電気的に絶縁し接続する接着絶縁レールの継目構造に関する。
Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
  レールの継目部分の両側に継目板を絶縁性の接着材によって接着して、この継目部分を電気的に絶縁し接続する接着絶縁レールの継目構造であって、 前記継目板の頭部は、前記継目部分を通過する車輪と接触可能であり、この車輪が接触するこの継目部分の前後のレールの頭部に前記接着材によって接着されており、 前記継目板は、前記継目部分の前後のレールのいずれか一方とは電気的に接続され他方とは電気的に絶縁されていること、 を特徴とする接着絶縁レールの継目構造。
【請求項2】
  請求項1に記載の接着絶縁レールの継目構造において、 前記レールの頭部及び前記継目板の頭部は、前記接着材によって接着されたときに、通常のレールの頭部と同一形状になること、 を特徴とする接着絶縁レールの継目構造。
Industrial division
  • Railway
IPC(International Patent Classification)
State of application right Right is in force
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