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JOINT STRUCTURE AND MANUFACTURING METHOD FOR GLUED INSULATED JOINT RAIL

Patent code P07A010850
File No. /NO31191
Posted date Oct 26, 2007
Application number P2005-177394
Publication number P2006-348633A
Patent number P4666479
Date of filing Jun 17, 2005
Date of publication of application Dec 28, 2006
Date of registration Jan 21, 2011
Inventor
  • (In Japanese)若月 修
  • (In Japanese)阿部 則次
  • (In Japanese)片岡 宏夫
  • (In Japanese)大塚 孝
  • (In Japanese)小佐野 浩一
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
Title JOINT STRUCTURE AND MANUFACTURING METHOD FOR GLUED INSULATED JOINT RAIL
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a joint structure and a manufacturing method for a glued insulated joint rail, which can enhance durability by preventing the corrosion of a side surface of a fish plate and that of a rail.
SOLUTION: A bonding member 11 for bonding the rails 2 and 3 and the fish plates 4 and 5 together is sandwiched between the rails 2 and 3 and the fish plates 4 and 5 so as to join them together. In the action of stress for separating the bonding member 11, a separating member 12 separates the bonding member 11 into a fish plate-side bonding member 11a and a rail-side bonding member 11b. The separating member 12 brings about a structurally separated state by separating the bonding member 11 on a contact surface (boundary surface) between the bonding member 11a or the bonding member 11b and the separating member 12. In the action of the stress for separating the bonding member 11, the separating member 12 separates the bonding member 11a or 11b on the boundary surface before the bonding member 11 is separated from the side surfaces of the rails 2 and 3 or those of the fish plates 4 and 5.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)


図9は、従来の接着絶縁レールの継目構造の断面図である。
図9に示す車輪Wは、レール102と回転接触する鉄道用部材であり、レール102のレール頭部102aと接触して摩擦抵抗を受ける踏面W1と、脱輪を防止するために車輪Wの外周に連続して形成されたフランジ面W2とを備えている。従来の接着絶縁レールの継目構造101は、図9に示すようにレール102の継目部分の両側に継目板104,105を接着して、この継目部分を電気的に絶縁し接続している(例えば、特許文献1参照)。このような従来の継目構造101では、図9に示すように、レール102の腹部側面102gに絶縁性の接着材111によって継目板104,105が接着されており、レール102及び継目板104,105の貫通孔102d,104a,105aに絶縁性のチューブ106を挿入するとともにこのチューブ106に継目板ボルト107を挿入し平座金109を装着してナット108で締結し組み立てられる。



【特許文献1】
特開平9-111702号公報

Field of industrial application (In Japanese)


この発明は、レールの継目部分の両側に継目板を絶縁性の接着材によって接着し、この継目部分を電気的に絶縁し接続する接着絶縁レールの継目構造とその製造方法に関する。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
レールの継目部分の両側に継目板を絶縁性の接着材によって接着して、この継目部分を電気的に絶縁し接続する接着絶縁レールの継目構造であって、
前記接着材を剥離させる応力が作用したときに、継目板側接着材とレール側接着材とに前記接着材を切り離す切り離し材を備えること、
を特徴とする接着絶縁レールの継目構造。

【請求項2】
 
請求項1に記載の接着絶縁レールの継目構造において、
前記継目板側接着材は、前記レール側接着材よりも厚く形成されていること、
を特徴とする接着絶縁レールの継目構造。

【請求項3】
 
レールの継目部分の両側に継目板を絶縁性の接着材によって接着して、この継目部分を電気的に絶縁し接合する接着絶縁レールの製造方法であって、
継目板側接着材とレール側接着材との間に切り離し材が挟み込まれた積層材によって前記継目板と前記レールとを接着する接着工程を含むこと、
を特徴とする接着絶縁レールの製造方法。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2005177394thum.jpg
State of application right Registered
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