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INTERIOR TRIM MATERIAL FOR RAILROAD VEHICLE

Patent code P07A010852
File No. /NO33538
Posted date Oct 26, 2007
Application number P2005-195645
Publication number P2007-015414A
Patent number P4979903
Date of filing Jul 5, 2005
Date of publication of application Jan 25, 2007
Date of registration Apr 27, 2012
Inventor
  • (In Japanese)伊藤 幹彌
  • (In Japanese)原田 聡
  • (In Japanese)間々田 祥吾
  • (In Japanese)江本 正彦
  • (In Japanese)礒部 典之
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
Title INTERIOR TRIM MATERIAL FOR RAILROAD VEHICLE
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide an interior trim material for a railroad vehicle with fire retardant property and wear resistance, a high mechanical strength, and good degradation characteristic.
SOLUTION: The interior trim material for the railroad vehicle consists of a polymer series/organic processed clay series particles prepared through a small quantity addition/dispersion of clay series particles having undergone an organic processing in a polymer series material, characterized by that it is equipped with a fire retardant property and wear resistance, a high mechanical strength, and good degradation characteristic.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)


近年、ポリマー系材料の難燃化対策としては、社会的な状況に配慮し、脱ハロゲン化が求められている。しかし、多くのポリマー系材料では、脱ハロゲン化と難燃化を両立させるために無機系添加物を従来以上に添加する必要が生じ、ポリマー系材料の重量増加、柔軟性低下、脆性悪化を招き、利点を大きく損なってしまう。
そこで、注目されるのがポリマー系材料中に無機系ナノ粒子を添加、分散させたナノ粒子添加ポリマー系材料である。これは、数%の添加で引張強さが30%以上向上するなど特性の大きな改善、改良が可能であり、難燃性の向上も報告されている(下記特許文献1、2および非特許文献1参照)。
【特許文献1】
特表2003-530444号公報
【特許文献2】
特表2003-517488号公報
【非特許文献1】
Jeffrey W.Gilman,Catheryn L.Jackson,Alexander B.Morgan,and Richard Harris,Jr.,“Flammability Properties of Polymer-Layered-Silicate Nanocomposites.Polypropylene and Polystyrene Nanocomposites”,Chem,Mater.,Vol.12,No.7,pp.1866-1873(2000)

Field of industrial application (In Japanese)


本発明は、難燃性・耐摩耗性を有し、かつ機械的強度が高く、耐劣化特性に優れた鉄道車両用材に関するものである。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
ポリアミド、ポリイミド、ポリ乳酸、エポキシ樹脂、ポリエチレン又はポリプロピレンからなるポリマー系材料中に有機化処理したクレー系粒子を1.15重量%又は2.3重量%の分量で添加、分散させることにより、良好な難燃性・耐摩耗性、引張強さ・破断伸び、ならびに耐加熱老化性を全て備えるようにしたことを特徴とする鉄道車両用材。
IPC(International Patent Classification)
Drawing

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17721_01SUM.gif
State of application right Registered
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