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NOISE SUPPRESSING STRUCTURE OF CURRENT COLLECTOR

Patent code P07A010895
File No. /NO31224
Posted date Oct 26, 2007
Application number P2005-266065
Publication number P2007-082312A
Patent number P4475535
Date of filing Sep 13, 2005
Date of publication of application Mar 29, 2007
Date of registration Mar 19, 2010
Inventor
  • (In Japanese)池田 充
  • (In Japanese)鈴木 昌弘
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
Title NOISE SUPPRESSING STRUCTURE OF CURRENT COLLECTOR
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a noise suppressing structure of a current collector that can suppress an aerodynamic sound generated from a joining point between a current collecting shoe and a framework by a simple structure.
SOLUTION: The noise suppressing structure 8 suppresses noise generated from the current collector 3. A connecting shaft 9 connects the current collecting shoe 7 and a shoe supporting part 6a so that the current collecting shoe 7 and the shoe supporting part 6a are separated from each other at a prescribed interval. The connecting shaft 9 connects the rear of the current collecting shoe 7 and the shoe supporting part 6a, and supports the rear (downstream side in a flow of an air flow F) of the current collecting shoe 7 from the horizontal direction. Even if the contour shape of the current collecting shoe 7 is optimized, the aerodynamic sound may be generated by aerodynamic interference between the current collecting shoe 7 and the framework 6 when the current collecting shoe 7 is directly supported by the shoe supporting part 6a. On the other hand, when the connecting shaft 9 connects the shoe supporting part 6a and the current collecting shoe 7 so that they are separated from each other at the prescribed interval, the aerodynamic sound is suppressed by the aerodynamic interference between the current collecting shoe 7 and the framework 6.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)


新幹線用パンタグラフの空力騒音に対して集電舟や枠組から発生する空力音が大きな寄与を有していることが知られており、空力音低減に関する研究が数多く進められ、集電舟単体や枠組単体としてはかなりの低空力音化が実現しつつある。最近では、新幹線用パンタグラフの集電舟の設計方法として、流れ場のシミュレーションと最適化手法とを組み合わせることにより集電舟の形状を決定する手法も提案されている(例えば、特許文献1参照)。この手法では、流れ場のシミュレーションの実行と最適化手法とによる形状変更を計算機により繰返し実施させることができる。このため、風洞試験によって望ましい形状を試行錯誤する必要がなく、適切な形状のパンタグラフを得ることができ、揚力特性が安定化し低騒音化を実現することができる。



【特許文献1】
特開2005-20834号公報

Field of industrial application (In Japanese)


この発明は、集電装置から発生する騒音を抑制する集電装置の騒音抑制構造に関する。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
集電装置から発生する騒音を抑制する集電装置の騒音抑制構造であって、
前記集電装置は、
架線のトロリ線と接触するすり板を支持する集電舟と、
前記集電舟を支持した状態で上下方向に動作可能なリンク機構である枠組と、
前記枠組の上端部に支持される舟支え部と、
前記集電舟と前記舟支え部とが所定の間隔をあけて離れるように、この集電舟とこの舟支え部とを連結する連結軸を備え、
前記連結軸は、前記集電舟の前部又は後部と前記舟支え部とを連結し、この集電舟を水平方向から支持する水平支持部と、この水平支持部を斜め方向から支持する傾斜支持部とを備えること、
を特徴とする集電装置の騒音抑制構造。

【請求項2】
 
請求項1に記載の集電装置の騒音抑制構造において、
前記連結軸は、離線アークによる溶損を防止する溶損防止部を備えること、
を特徴とする集電装置の騒音抑制構造。

【請求項3】
 
集電装置から発生する騒音を抑制する集電装置の騒音抑制構造であって、
前記集電装置は、
架線のトロリ線と接触するすり板を支持する集電舟と、
前記集電舟を支持した状態で上下方向に動作可能なリンク機構である枠組と、
前記枠組の上端部で支持される舟支え部と、
前記集電舟と前記舟支え部とが所定の間隔をあけて離れるように、この集電舟とこの舟支え部とを連結する連結軸とを備え、
前記連結軸は、前記集電舟の下部と前記舟支え部とを連結し、この集電舟の下部を斜め方向から支持する傾斜支持部を備えること、
を特徴とする集電装置の騒音抑制構造。

【請求項4】
 
請求項1から請求項3までのいずれか1項に記載の集電装置の騒音抑制構造において、
前記連結軸は、前記枠組よりも外径が細いこと、
を特徴とする集電装置の騒音抑制構造。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2005266065thum.jpg
State of application right Registered
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