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LABOR-SAVING TRACK AND METHOD OF CONSTRUCTING THE SAME

Patent code P07A011012
File No. /NO30974
Posted date Oct 26, 2007
Application number P2004-044415
Publication number P2005-232846A
Patent number P3987045
Date of filing Feb 20, 2004
Date of publication of application Sep 2, 2005
Date of registration Jul 20, 2007
Inventor
  • (In Japanese)村本 勝己
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
Title LABOR-SAVING TRACK AND METHOD OF CONSTRUCTING THE SAME
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a labor-saving track which bears sleepers by a packed bed formed on a roadbed made of cohesive soil, wherein the roadbed is protected from occurrence of displacement.
SOLUTION: The labor-saving track is constructed by laying a roadbed surface protective layer 3 made of a high plastic material (high plastic cohesive soil such as industrial bentonite) with water-absorbing swelling properties, on a surface of the roadbed 2 in one body. The consistency characteristic Ic of the road surface protective layer 3 is set to 10 or less (desirably to 5 or less). Herein, the following relationship holds: Ic = 0.73 WL-Ip (WL: liquid limit, Ip: plasticity index). Further, a water pressure dispersing layer for dispersing water pressure generated by the load of a train, forward and backward, may be additionally laid on the roadbed surface protective layer 3. Thus, mud pumping from the surface of the roadbed 2 can be positively prevented, and cavity generation and cavity growth in the surface of the roadbed 2 are inhibited.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)


図4は従来の省力化軌道を示す断面図である。



この種の省力化軌道1においては、図4に示すように、列車荷重によって発生する路盤2の表面の水圧変動は多くとも1m未満であって、その圧力自体で土を破壊するほど大きなものではない。しかし、てん充層5と路盤2との動的変位に位相差があったり、もともと隙間があったりするような箇所では、路盤2の泥土(以下、路盤土という。)の拘束圧が不足し、強度が極めて低くなるため、その程度の水圧変動であっても水みちがあれば流出してしまう。そして、路盤2の表面において、路盤土が流動化して流出した跡に空洞4が発生し、それが徐々に成長することにより、路盤変状が発生する。



従来、その対策としては、地下水を下げることにより、列車荷重による水圧変動を低減すること(以下、第1の路盤変状対策という。)や、路盤2の表面にゴムシート(図示せず)を施工して路盤変状の発生を阻止すること(以下、第2の路盤変状対策という。)が考えられる。

Field of industrial application (In Japanese)


本発明は、特に粘性土からなる路盤上に形成されたてん充層によってまくらぎを支持する省力化軌道およびその施工方法に関するものである。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
路盤上に形成されたてん充層によってまくらぎを支持する省力化軌道において、
高塑性材料からなる路盤表面保護層が前記路盤の表面に敷設されて一体化し
前記路盤表面保護層は、吸水膨潤性を備えていることを特徴とする省力化軌道。

【請求項2】
 
前記路盤表面保護層は、コンシステンシー特性が10以下であることを特徴とする請求項1記載の省力化軌道。

【請求項3】
 
前記路盤表面保護層は、コンシステンシー特性が5以下であることを特徴とする請求項1に記載の省力化軌道。

【請求項4】
 
路盤上に形成されたてん充層によってまくらぎを支持する省力化軌道の施工方法であって、
高塑性材料からなる路盤表面保護層を前記路盤の表面に敷設して一体化させ、
前記路盤表面保護層上に前記てん充層を形成することを特徴とする、省力化軌道の施工方法

【請求項5】
 
前記路盤表面保護層は、吸水膨潤性を備えていることを特徴とする、請求項4記載の省力化軌道の施工方法
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2004044415thum.jpg
State of application right Registered
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