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EDDY CURRENT BRAKE DEVICE

Patent code P07A011042
File No. /NO31004
Posted date Oct 26, 2007
Application number P2004-087039
Publication number P2005-271704A
Patent number P4460930
Date of filing Mar 24, 2004
Date of publication of application Oct 6, 2005
Date of registration Feb 19, 2010
Inventor
  • (In Japanese)坂本 泰明
  • (In Japanese)村井 敏昭
  • (In Japanese)笹川 卓
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
Title EDDY CURRENT BRAKE DEVICE
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To reduce heat generation and temperature rise of a rail in an eddy current brake device using the rail as a secondary conductor.
SOLUTION: The eddy current brake device is disposed at the position opposing to the rails 21, 22 in a rolling stock, and is equipped with an electromagnetic converters 11, 12 and a power converter 15. The electromagnetic converters 11, 12 generate the eddy current in the rail by the magnetic field generated according to the supplied current, and generate an electromotive force in connection with the change of relative position to the rail. The power converter 15 supplies current into the overhead wire or the device consuming or storing power based on the electromotive force impressed from the electromagnetic converters by supplying alternating exciting current into the electromagnetic converters based on the voltage impressed on the rolling stock from the overhead wire and generates the braking force.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)


レールを2次導体として用いる従来の渦電流ブレーキ装置は、直流励磁又は永久磁石による直流磁界を利用したものであり、鉄道車両の走行に伴ってレール内部に発生する渦電流損によってブレーキ力が得られる。その場合に、鉄道車両の運動エネルギーは、その殆どがレール内部の渦電流損によって熱エネルギーに変換されるので、レールの発熱及び温度上昇を生じる。鉄道車両用の従来の渦電流ブレーキ装置においては、このレールの発熱及び温度上昇が主な問題点となっていた。



関連する技術として、特許文献1には、レール吸着式渦電流ブレーキ装置がレール面に接触した時に、すぐにレールブレーキを作動させるようにして非常ブレーキの停止距離を短くすることが開示されている。この渦電流ブレーキ装置においては、ブレーキシューがレール面に接触するか否かを検出するために交流電源を用いているが、電磁ブレーキをかける際には直流電源を用いている。
【特許文献1】
特開平8-237808号公報(第1頁、図1)

Field of industrial application (In Japanese)


本発明は、鉄道車両に装備され、レールを2次導体として用いる渦電流ブレーキ装置に関する。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
鉄道車両においてレールに対向する位置に配置され、供給される電流に従って発生する磁界によってレール内に渦電流を発生させると共に、レールに対する相対的な位置の変化に伴って起電力を生じる電磁変換部と、
複数のスイッチング素子を有し、架線から前記鉄道車両に印加される電圧に基づいて前記電磁変換部に交流励磁電流を供給することによりブレーキ力を発生させ又、前記電磁変換部から印加される起電力に基づいて前記架線、又は、電力を消費若しくは貯蔵する装置に電を供給しながらブレーキ力を発生させる電力変換部と、
前記電磁変換部と前記電力変換部との間に流れる電流を検出するための少なくとも1つの電流検出部と、
前記少なくとも1つの電流検出部から出力される検出信号に基づいて前記電力変換部のスイッチング動作を制御する制御部と、
を具備する渦電流ブレーキ装置。

【請求項2】
 
前記制御部が、前記電力変換部から前記電磁変換部に供給すべき交流励磁電流の周波数及び振幅を制御することにより、前記電力変換部が、前記架線から前記鉄道車両に印加される電圧に基づいて前記電磁変換部に交流励磁電流を供給することができ、又、前記電磁変換部から印加される起電力に基づいて前記架線、又は、電力を消費若しくは貯蔵する装置に電を供給することができる、請求項1記載の渦電流ブレーキ装置。

【請求項3】
 
前記電磁変換部が、2本のレールに対向する位置にそれぞれ配置された2つの電機子を含み、前記2つの電機子の各々が、複数の溝が形成された磁芯と、前記磁芯の溝に巻かれた巻線とを有する、請求項1又は2記載の渦電流ブレーキ装置。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2004087039thum.jpg
State of application right Registered
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