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SOUNDPROOF STRUCTURE OF RAIL

Patent code P07A011096
File No. /NO33460
Posted date Nov 2, 2007
Application number P2004-180100
Publication number P2006-002443A
Patent number P4295169
Date of filing Jun 17, 2004
Date of publication of application Jan 5, 2006
Date of registration Apr 17, 2009
Inventor
  • (In Japanese)半坂 征則
  • (In Japanese)間々田 祥吾
  • (In Japanese)澤田 淳也
  • (In Japanese)清水 康男
  • (In Japanese)釣田 英利
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
  • (In Japanese)ニチアス株式会社
Title SOUNDPROOF STRUCTURE OF RAIL
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a soundproof structure of a rail, which can enhance a soundproof effect by reducing not only vibrations of the rail but also noises from the rail.
SOLUTION: The covering member 8 is detachably attached to the top surface and undersurface of a bottom section R2 of the rail, and detachably attached to both side surfaces of a belly section R3 of the rail. In the covering member 8, a sound absorbing layer 9a for absorbing the noises from the rail R is provided inside, and a vibration control layer 10a for suppressing the vibrations generated on the rail R is provided outside. When the layer 9a is formed of a viscoelastic body, it constitutes a flexible spring and an attenuator (dash pot), makes the vibrations from the rail R hardly propagate from the layer 9a to the layer 10a, and converts a part of vibrational energy of the rail R into thermal energy by making viscosity bring about vibration damping, so as to absorb and damp the vibrations. Consequently, the noises, which are emitted outward from the layer 10a, are reduced.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)


従来のレールの防音構造(従来技術1)は、ゴム又は合成樹脂とモルタルとの混合物からなるモルタル系制振材をレール腹部に接着している(例えば、特許文献1参照)。この従来技術1では、レール上を車両が通過するときにこのレールから発生する振動をモルタル系制振材によって抑制し、レールからの騒音を低減している。



従来のレールの防音構造(従来技術2)は、鉛などの制振性を有する一対の防音材と、この一対の防音材をそれぞれ保持する一対の金物と、この一対の金物をそれぞれ締め付ける一対の締め付けねじなどを備えている(例えば、特許文献2参照)。この従来技術2では、レール腹部の両側面にそれぞれ防音材を配置し、締め付けねじを締め付けることによって金物を防音材に押し付けて、レール腹部の両側面にそれぞれ防音材を固定している。



従来のレールの防音構造(従来技術3)は、ブチルゴムなどの制振部材と、レール腹部の一方の側面にこの制振部材を押し付けるばね鋼などからなる押圧板などを備えている(例えば、特許文献3参照)。この従来技術3では、曲げ治具などによって押圧板を予め変形させてレールに固定するための折り曲げ部を形成し、この折り曲げ部をレールに掛け止めして制振部材を固定している。



【特許文献1】
特開昭52-109206号公報



【特許文献2】
特開平10-152801号公報



【特許文献3】
特開2001-342602号公報

Field of industrial application (In Japanese)


この発明は、レールの振動により発生する騒音を低減するレールの防音構造に関する。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
レールの振動によって発生する騒音を低減するレールの防音構造であって、
前記レールの少なくとも一部を被覆する被覆部材を備え、
前記被覆部材は、内側に前記騒音を吸収する吸音部を有し、外側に前記振動を低減する制振部を有し、
前記吸音部は、吸音機能を有する粘弾性材であるEPDMの発泡体であり、
前記制振部は、前記吸音部よりも剛性が高く制振機能を有する制振鋼板であること、
を特徴とするレールの防音構造。

【請求項2】
 
レールの振動によって発生する騒音を低減するレールの防音構造であって、
前記レールの少なくとも一部を被覆する被覆部材を備え、
前記被覆部材は、内側に前記振動を低減する制振部を有し、外側に前記騒音を吸収する吸音部を有し、
前記制振部は、制振機能を有する粘弾性体であり
前記吸音部は、前記制振部よりも剛性が高く吸音機能を有し、耐水性無機質粒子の多孔質成形体からなる耐候性吸音材であること、
を特徴とするレールの防音構造。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2004180100thum.jpg
State of application right Registered
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