Top > Search of Japanese Patents > OPERATION ARRANGEMENT RESULT ANALYSIS ASSISTANCE SYSTEM AND PROGRAM

OPERATION ARRANGEMENT RESULT ANALYSIS ASSISTANCE SYSTEM AND PROGRAM

Patent code P07A011170
File No. /NO33493
Posted date Nov 2, 2007
Application number P2004-351283
Publication number P2006-159998A
Patent number P4768983
Date of filing Dec 3, 2004
Date of publication of application Jun 22, 2006
Date of registration Jun 24, 2011
Inventor
  • (In Japanese)浦田 真一
  • (In Japanese)田代 善昭
  • (In Japanese)富井 規雄
  • (In Japanese)中村 達也
  • (In Japanese)中根 秀起
  • (In Japanese)古家 伸和
  • (In Japanese)山下 智
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
  • (In Japanese)西日本旅客鉄道株式会社
Title OPERATION ARRANGEMENT RESULT ANALYSIS ASSISTANCE SYSTEM AND PROGRAM
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide an operation arrangement result analysis assistance system and a program for preparing a traveling schedule for analyzing "unexpected event" based on the operation arrangement result.
SOLUTION: The operation arrangement result analysis assistance system is provided with a planned timetable 51 for memorizing a planned timetable having data of scheduled arrival/departure time at each station for at least respective trains; a past record timetable 52 for actually operating the train according to the operation arrangement performed relative to the planned timetable 51; an expectation timetable preparation part 12 for preparing the expected timetable 54 by performing simulation processing for rationalizing the operation of the train included in the past record timetable 52 according to the predetermined train operation condition; and a timetable figure overlapping display control part 13 for performing control for overlappedly displaying a train line of each train included in two or more timetables designated according to operator operation of the planned timetable 51, the past record timetable 52 and the expectation timetable 54 on the same timetable figure. A processing part 1 executes the operation arrangement result analysis assistance program 56.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)


列車の運転整理とは、例えば、事故や故障、天災等により列車ダイヤが乱れたときに、安全な運行を遂行するために列車ダイヤを変更することを言い、運転整理されたダイヤを運転整理案と言う。近年、運転整理案の作成を支援する運転整理支援システムが用いられるようになり、それに伴って、よりよい運転整理案を作成するための運転整理支援システムの研究が行われている。例えば、特許文献1に開示されているように、運転整理案の評価尺度として利用者の不満を用いることにより、利用者の不満を最小にする運転整理案を自動的に作成する技術が知られている。
【特許文献1】
特開2004-224113号公報

Field of industrial application (In Japanese)


本発明は、計画ダイヤに対して行われた運転整理に従って列車を運行させた際の実績ダイヤの分析を支援するための運転整理結果分析支援装置及びプログラムに関する。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
少なくとも各列車の各駅における予定された着発時刻のデータを有する計画ダイヤを記憶する計画ダイヤ記憶手段と、
前記計画ダイヤ記憶手段に記憶された計画ダイヤに対して行われた運転整理に従って実際に列車を運行させた実績ダイヤを記憶する実績ダイヤ記憶手段と、
前記実績ダイヤ記憶手段に記憶された実績ダイヤに含まれる各駅における各列車の着発順序を保ちつつ、当該実績ダイヤに含まれる各列車の発着時刻を、所定の列車運行条件を守るように変更・修正して最適なダイヤに変更するシミュレーション処理を行って、前記実績ダイヤと同一時間帯の運行情報が表わされる予測ダイヤを作成する予測ダイヤ作成手段と、
前記計画ダイヤ記憶手段に記憶された計画ダイヤ、前記実績ダイヤ記憶手段に記憶された実績ダイヤ、及び前記予測ダイヤ作成手段により作成された予測ダイヤのうち、オペレータ操作に従って指定された2以上のダイヤに含まれる各列車の列車スジを同一のダイヤ図上に重畳表示する制御を行うダイヤ図重畳表示制御手段と、
を備え
前記ダイヤ図重畳表示制御手段により、互いに時間帯の重なる前記実績ダイヤの列車スジおよび前記予測ダイヤの列車スジが重畳表示可能にされていることを特徴とする運転整理結果分析支援装置。

【請求項2】
 
請求項1に記載の運転整理結果分析支援装置であって、
各駅ごとに、列車が発着可能な番線を示した番線情報、上り・下りのそれぞれの列車に対する発着可能な番線を示した進入・進出ルート情報、当該駅の所定の番線で列車が発着してから別の所定の番線で列車が発着するまでに必要とされる時間間隔を表わす運転間隔時間を示した列車運転間隔情報、および、当該駅と次の駅との間を列車が走行するのにかかる時間を列車種別毎に示した駅間走行時分情報が、それぞれ登録された線路データを記憶する記憶手段を備え、
前記予測ダイヤ作成手段は、前記所定の列車運行条件として、前記線路データに登録されている各駅の前記番線情報、前記進入・進出ルート情報、前記列車運転間隔情報、および、前記駅間走行時分情報の各条件を適用して前記シミュレーション処理を行うことを特徴とする運転整理結果分析支援装置。

【請求項3】
 
請求項1又は2に記載の運転整理結果分析支援装置であって、
前記予測ダイヤ作成手段は、前記実績ダイヤに含まれる各列車の各駅の着発時刻が、前記計画ダイヤ記憶手段に記憶された計画ダイヤに含まれる対応する列車の対応する駅の着発時刻前にならないことを条件に加えて前記シミュレーション処理を行って予測ダイヤを作成することを特徴とする運転整理結果分析支援装置。

【請求項4】
 
コンピュータを、
少なくとも各列車の各駅における予定された着発時刻のデータを有する計画ダイヤを記憶する計画ダイヤ記憶手段、
前記計画ダイヤ記憶手段に記憶された計画ダイヤに対して行われた運転整理に従って実際に列車を運行させた実績ダイヤを記憶する実績ダイヤ記憶手段、
前記実績ダイヤ記憶手段に記憶された実績ダイヤに含まれる各駅における各列車の着発順序を保ちつつ、当該実績ダイヤに含まれる各列車の発着時刻を、所定の列車運行条件を守るように変更・修正して最適なダイヤに変更するシミュレーション処理を行って、前記実績ダイヤと同一時間帯の運行情報が表わされる予測ダイヤを作成する予測ダイヤ作成手段、
前記計画ダイヤ記憶手段に記憶された計画ダイヤ、前記実績ダイヤ記憶手段に記憶された実績ダイヤ、及び前記予測ダイヤ作成手段により作成された予測ダイヤのうち、オペレータ操作に従って指定された2以上のダイヤに含まれる各列車の列車スジを同一のダイヤ図上に重畳表示する制御を行うダイヤ図重畳表示制御手段、
として機能させ
前記ダイヤ図重畳表示制御手段により、互いに時間帯の重なる前記実績ダイヤの列車スジおよび前記予測ダイヤの列車スジが重畳表示可能にされていることを特徴とするプログラム。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

※Click image to enlarge.

JP2004351283thum.jpg
State of application right Registered
(In Japanese)ライセンスをご希望の方、特許の内容に興味を持たれた方は、下記「問合せ先」まで直接お問い合わせください。


PAGE TOP

close
close
close
close
close
close
close