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PREMIXED COMPRESSION IGNITION INTERNAL-COMBUSTION ENGINE commons

Patent code P110005295
Posted date Aug 18, 2011
Application number P2006-101176
Publication number P2007-270811A
Patent number P4701398
Date of filing Mar 31, 2006
Date of publication of application Oct 18, 2007
Date of registration Mar 18, 2011
Inventor
  • (In Japanese)▲吉▼山 定見
Applicant
  • (In Japanese)国立大学法人 岡山大学
Title PREMIXED COMPRESSION IGNITION INTERNAL-COMBUSTION ENGINE commons
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a premixed compression ignition internal-combustion engine which burns slowly by forming an high temperature area locally to the air-fuel mixture in a combustion chamber and igniting the air-fuel mixture.
SOLUTION: In the premixed compression ignition internal-engine, the air-fuel mixture in which the fuel is premixed is fed into the combustion chamber surrounded by the cylinder block and the cylinder head, and combustion is caused by self-igniting through compressing this air-fuel mixture. It has a gasket which is interposed between the cylinder block and the cylinder head, a plurality of ignition parts which is prepared to the opening of the gasket to communicate with the combustion chamber, and a control section which controls the timing of ignition of the air-fuel mixture in every ignition part.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)


従来、自動車のエンジンなどの内燃機関の一つとして、燃料を混合させた空気である混合気を内燃機関の燃焼室内に送給し、この混合気を燃焼室内で圧縮することにより自着火させて燃焼を生じさせる予混合圧縮着火内燃機関が知られている。



この予混合圧縮着火内燃機関では、できるだけ燃料分の少ない空燃比とするとともに、圧縮比を高くできることが知られており、燃費を改善できる可能性があるとともに、NOxを低減することができる可能性があると考えられている。



このような予混合圧縮着火内燃機関では、混合気を着火させるために、混合気を所定の温度以上に加熱する必要があり、吸入される空気の加熱や、可変バルブタイミングによる内部EGR(Exhaust Gas Recirculation)の導入によって混合気の加熱を行っている。



さらには、燃焼室内の温度を制御する方法として、予混合圧縮着火内燃機関に近い技術であるディーゼルエンジンでは、燃焼室の内壁面に絶縁材で被覆されたヒータを設け、このヒータで燃焼室内の温度を制御して所望の燃焼を生じやすくする燃焼装置が提案されている(例えば、特許文献1参照。)。
【特許文献1】
特開平11-190216号公報

Field of industrial application (In Japanese)


本発明は、予混合圧縮着火内燃機関に関するものである。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
シリンダブロックとシリンダヘッドとで囲まれた燃焼室内に、あらかじめ燃料が混合された混合気を送給し、この混合気を圧縮することにより自着火させて燃焼を生じさせる予混合圧縮着火内燃機関において、
前記シリンダブロックと前記シリンダヘッドとの間に介設したガスケットと、
このガスケットにおける前記燃焼室と連通する燃焼室用開口を横断させて架設して前記混合気を着火させる複数の着火部と、
これらの着火部ごとに前記混合気の着火のタイミングを制御する制御部と
を備え
前記制御部は、予混合圧縮着火内燃機関の回転数が低い間は、前記複数の着火部の着火タイミングをそれぞれ異ならせて前記混合気に段階的に着火し、前記回転数が高くなると、前記複数の着火部を同時に着火する着火制御を行うことを特徴とする予混合圧縮着火内燃機関。

【請求項2】
 
前記着火部は、それぞれ絶縁材で被覆していない露出部を少なくとも1箇所設けた第1の金属線と第2の金属線とを、前記露出部を互いに近接させて前記燃焼室用開口に架設して形成し、前記露出部間に放電による火花を生じさせていることを特徴とする請求項1記載の予混合圧縮着火内燃機関。

【請求項3】
 
前記着火部は、中途部に抵抗材料が介設された金属線を前記燃焼室用開口に架設して形成し、前記金属線に通電して前記抵抗材料部分を発熱させていることを特徴とする請求項1記載の予混合圧縮着火内燃機関。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2006101176thum.jpg
State of application right Registered
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技術移転に関しては岡山TLOが窓口になります。


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