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WEAR REDUCTION DEVICE OF RAILROAD WHEEL

Patent code P110006148
Posted date Dec 19, 2011
Application number P2007-268725
Publication number P2009-096280A
Patent number P4837647
Date of filing Oct 16, 2007
Date of publication of application May 7, 2009
Date of registration Oct 7, 2011
Inventor
  • (In Japanese)半田 和行
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
Title WEAR REDUCTION DEVICE OF RAILROAD WHEEL
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a wear reduction device of a railroad wheel capable of correctly reducing the wear of a flange part of the railroad wheel by fitting a solid lubricant to a wheel tread friction piece which is separately equipped on a truck of a railroad vehicle, and applying the solid lubricant to the flange part of the railroad wheel by using a pressing mechanism of the wheel tread friction piece.
SOLUTION: In the wear reduction device of the railroad wheel, a solid lubricant 12 is arranged at a part which is one side surface of a wheel tread friction piece 4 to be applied to the railroad wheel 1 and brought into contact with a flange part 3 of the railroad wheel 1 by joining the solid lubricant 12 with the side surface.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)

鉄道車輪のフランジ部はレールとの接触により摩耗するため、従来、これを潤滑することで摩耗を低減するように構成されている。
既存の鉄道車輪のフランジ部の摩耗低減のための潤滑装置としては、レールの曲線を検知すると、鉄道車両の台車から曲げられたアームの先端に設置されている塗油装置から、車輪フランジ部に油が供給されるようになっている図4に示すような装置がある。

また、固形潤滑剤(Kelsan社LCF)を車輪フランジ部に押し付けるようにして車輪フランジ部を潤滑させる技術も用いられている。
一方、鉄道車両には車輪踏面摩擦子が装備されている(下記特許文献1参照)。ここで、車輪踏面摩擦子は、車輪踏面を摩擦して踏面を清掃し、レールと車輪間の摩擦係数低下を防ぐ車輪踏面清掃子や、車輪踏面を摩擦して踏面を研磨し、レールと車輪間の摩擦係数を増大させる車輪踏面研磨子や、車輪踏面を摩擦して車輪にブレーキを作用させる制輪子、その他、車輪踏面と摩擦して所期の機能を発揮するために設置されるものを指している。

図5は従来の車輪踏面摩擦子と鉄道車輪を示す図であり、図5(a)はその側面図、図5(b)はその上面図である。また、図6は従来の車輪踏面摩擦子の斜視図である。
これらの図において、101は車輪踏面摩擦子、102はバックメタル、103はバックメタル102に取り付けられる合成系材料、焼結合金系材料、鋳鉄系材料からなる摩擦シューである。

この車輪踏面摩擦子101は、摩擦シュー103を車輪踏面110に押し付けることにより、車輪の制御を行うように構成されている。
【特許文献1】
特開2001-18797号公報

Field of industrial application (In Japanese)

本発明は、鉄道車輪の摩耗低減装置に関するものである。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
鉄道車輪に作用する車輪踏面摩擦子の一側面であって、当該側面に固形潤滑材が接合されていることで前記鉄道車輪のフランジ部に接触する部位に前記固形潤滑材が配置される鉄道車輪の摩耗低減装置において、前記車輪踏面摩擦子の側面に、前記車輪踏面摩擦子と前記固形潤滑材の間の断熱および前記車輪踏面摩擦子と前記固形潤滑材の接着の機能を担う単一もしくは複数の層よりなる中間接合層を介して前記固形潤滑材が接合されることを特徴とする鉄道車輪の摩耗低減装置。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2007268725thum.jpg
State of application right Registered
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