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AERODYNAMIC SOUND REDUCTION STRUCTURE

Patent code P110006351
Posted date Dec 21, 2011
Application number P2006-336884
Publication number P2008-136332A
Patent number P5083863
Date of filing Dec 14, 2006
Date of publication of application Jun 12, 2008
Date of registration Sep 14, 2012
Priority data
  • P2006-287361 (Oct 23, 2006) JP
Inventor
  • (In Japanese)末木 健之
  • (In Japanese)高石 武久
Applicant
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
Title AERODYNAMIC SOUND REDUCTION STRUCTURE
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide an aerodynamic sound reduction structure which can reduce aerodynamic sound, over a relatively long period, by a porous body of open cells having a low-cost and simple structure.
SOLUTION: A porous body 10a of open cells reduces aerodynamic sound. The porous body 10a is stuck through an adhesive to the upper and lower surfaces of a horn 9b, along the length direction thereof with a predetermined width within a range of not contacting a trolley wire 1a. The porous body 10a of open cells, internally containing air bubbles, has minute holes in the wall of the air bubbles and has a three-dimensional frame mesh structure. A porous body 10a of small cells is generally selected, when sound absorption effect is aimed at, and a porous body 10a of large cells is selected, when aerodynamic sound reduction is aimed at. A porous body 10a, having a cell range of 11-16 representing the number of air bubbles on a line of 25 mm (1 inch), is especially preferable.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)

従来の空力音低減構造(従来技術1)は、鉄道車両のパンタグラフの外周面に突起を取り付けている(例えば、特許文献1,2参照)。この従来技術1では、パンタグラフの表面に取り付けられた突起によって乱流を促進し、空力音の発生源である渦の発生を抑制している。また、従来の空力音低減構造(従来技術2)は、鉄道車両の開口部のエッジ部などに柔毛材を取り付けている(例えば、特許文献3,4参照)。この従来技術2では、柔毛材によって強い渦の発生を弱めて壁面に生ずる圧力変動を小さくし空力騒音を低減させている。

【特許文献1】
特開平8-182107号公報

【特許文献2】
特開平9-205702号公報

【特許文献3】
特開平7-225048号公報

【特許文献4】
特開2003-263171号公報

Field of industrial application (In Japanese)

この発明は、空力音発生源から発生する空力音を低減する空力音低減構造に関する。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
空力音発生源から発生する空力音を低減する空力音低減構造であって、
前記空力音を低減する連続気泡の多孔質体を物体の表面に備え、
前記多孔質体は、気流が剥離する付近の鉄道車両のシングルアーム式パンタグラフの舟支え部及び風防部の表面に取り付けられており、長さ25mmの直線上の気泡の数を表すセル範囲が11~16であること、
を特徴とする空力音低減構造。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2006336884thum.jpg
State of application right Registered
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