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BRAKE OPERATION DEVICE FOR VEHICLE

Patent code P120007332
Posted date Apr 17, 2012
Application number P2012-018066
Publication number P2013-158180A
Patent number P5828556
Date of filing Jan 31, 2012
Date of publication of application Aug 15, 2013
Date of registration Oct 30, 2015
Inventor
  • (In Japanese)池浦 良淳
  • (In Japanese)澤井 秀樹
  • (In Japanese)三鬼 拓也
  • (In Japanese)中澤 伸一
Applicant
  • (In Japanese)国立大学法人三重大学
  • (In Japanese)公益財団法人鉄道総合技術研究所
Title BRAKE OPERATION DEVICE FOR VEHICLE
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To easily stop a vehicle at a predetermined position by a simple braking operation.
SOLUTION: A brake operation device 30 for a vehicle used to decelerate a vehicle has operation levers 31, 34 which are operated manually and a brake signal output unit which outputs a brake instruction signal in accordance with an amount of operation of the operation levers. The operation levers have a first operation state where the levers can be moved between a plurality of scale positions and a second operation state where the movement of the levers between the plurality of scale positions is regulated. The brake signal output unit outputs a brake instruction signal in accordance with the scale positions of the operation levers set up manually when the operation levers are in the first operation state, and outputs a brake instruction signal in accordance with an operation force applied to the operation levers manually when the operation levers are in the second operation state.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)

車両用ブレーキ操作装置は、鉄道車両等の各種の車両を減速するために使用される。特開平06-086411号公報(特許文献1)に開示されている車両用ブレーキ操作装置は、ハンドルの絶対位置を検出するエンコーダーと、ノッチ信号を出力するノッチ演算手段と、を備えている。同文献は、機構的に単純な車両用ブレーキ操作装置を得ることができると述べている。

特開2009-289239号公報(特許文献2)に開示されている車両用ブレーキ操作装置は、ケースと、このケースに枢着される操作レバーと、この操作レバーの揺動操作により押圧されるロードセルからなる力検出装置と、を備えている。同文献は、この車両用ブレーキ操作装置によれば、運転士の意図と車両の状態(加速力または減速力)を一致させ、制御の実感を伴うことによる操作性の向上を図ることができると述べている。

Field of industrial application (In Japanese)

本発明は、鉄道車両等の各種の車両を減速するために使用される車両用ブレーキ操作装置に関する。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
車両を減速するために使用される車両用ブレーキ操作装置であって、
手動によって操作される操作レバーと、
前記操作レバーに対する操作量に応じたブレーキ指示信号を出力するブレーキ信号出力部と、を備え、
前記操作レバーは、複数の目盛り位置の間を移動可能に構成される第1操作状態と、複数の前記目盛り位置の間の移動が規制される第2操作状態と、を有し、
前記ブレーキ信号出力部は、
前記操作レバーが前記第1操作状態を形成しているときは、手動によって設定された前記操作レバーの前記目盛り位置に応じた前記ブレーキ指示信号を出力し、
前記操作レバーが前記第2操作状態を形成しているときは、手動によって前記操作レバーに加えられた操作力に応じた前記ブレーキ指示信号を前記第1操作状態での前記ブレーキ指示信号に重畳するように出力する、
車両用ブレーキ操作装置。

【請求項2】
 
前記操作レバーが複数の前記目盛り位置の間を段階的に移動するように前記操作レバーの回動量を規定するノッチ機構と、
前記操作レバーの回動軸上に設けられ、前記操作レバーの回動量を検出するエンコーダーと、
前記操作レバーの根元に設けられた応力センサーと、をさらに備え、
前記応力センサーは、前記操作力によって前記操作レバーが弾性変形した際に前記操作レバーの弾性変形量を検出し、
前記操作レバーが前記第2操作状態を形成しているときは、前記ブレーキ信号出力部は、前記エンコーダーが検出した前記操作レバーの回動量の値に基づいて前記エンコーダーから出力された信号に、前記応力センサーが検出した前記弾性変形量の値に基づいて前記応力センサーから出力された信号を重畳して前記ブレーキ指示信号を出力する、
請求項1に記載の車両用ブレーキ操作装置。

【請求項3】
 
前記操作レバーが前記第2操作状態を形成しているときは、電磁ブレーキの作動によって前記操作レバーの回動が規制される、
請求項1または2に記載の車両用ブレーキ操作装置。

【請求項4】
 
前記第1操作状態と前記第2操作状態とを切り換える制御部をさらに備え、
前記制御部は、
前記車両が所定の速度以上で走行しているときは前記操作レバーを前記第1操作状態に設定し、
前記車両が前記所定の速度未満で走行しているときは前記操作レバーを前記第2操作状態に設定する、
請求項1から3のいずれか1項に記載の車両用ブレーキ操作装置。

【請求項5】
 
前記第1操作状態と前記第2操作状態とを切り換える制御部をさらに備え、
前記制御部は、
前記車両が目標停止位置まで所定の距離以上の位置で走行しているときは前記操作レバーを前記第1操作状態に設定し、
前記車両が前記目標停止位置まで前記所定の距離未満の位置で走行しているときは前記操作レバーを前記第2操作状態に設定する、
請求項1から3のいずれか1項に記載の車両用ブレーキ操作装置。
IPC(International Patent Classification)
F-term
Drawing

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JP2012018066thum.jpg
State of application right Registered
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