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EXPANDABLE WHEEL

Patent code P130009143
Posted date Apr 18, 2013
Application number P2011-192839
Publication number P2013-052779A
Patent number P5858377
Date of filing Sep 5, 2011
Date of publication of application Mar 21, 2013
Date of registration Dec 25, 2015
Inventor
  • (In Japanese)入江 寿弘
Applicant
  • (In Japanese)学校法人日本大学
Title EXPANDABLE WHEEL
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide an expandable wheel which makes the expansion driving structure of the rolling claw body simple.
SOLUTION: The expandable wheel includes: a rotation support body including a plurality of claw supports 11b provided at a predetermined interval in a circumferential direction; rolling claw bodies 5 which are supported by each claw support 11b so as to be rotatable, and in which an end projects to the outside of a rolling circumferential face at an expansion rotation position in a radial direction with respect to the claw support 11b by forming the rolling circumferential face while being cooperated with one another in a circumferential direction at a closed rotation position in a circumferential direction; an expansion driving body 7 which is coaxially arranged at the rotation support body, and can select either united rotation or relative rotation with respect to the rotation support body; and an expansion link 9 connected between the expansion driving body 7 and each rolling claw body 5. The rolling claw body 5 is set in an expansion rotation position via the expansion link 9 by the relative rotation to the rotation support body of the expansion driving body 7.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)

従来の展開車輪としては、例えば非特許文献1、2に記載された図11、図12に示すようなものがある。図11は、展開車輪の段差乗り越え状態を示す側面図、図12は、展開車輪の段差乗り越え状態を示す側面図である。

図11に示す展開車輪301は、車輪支持体303に、4個の小さな小車輪305を支持させたものである。この展開車輪301では、小車輪305の回転及び車輪支持体303の回転により階段Sを昇ることができる。

しかし、小さな段差があると小車輪305の径が小さいことから抵抗が大きくなり、走行が困難になる恐れがある。また、車輪支持体303の回転半径方向において小車輪305間の距離は、階段Sを円滑に昇ることができるように少なくとも段差の倍程度は必要となる。このため、全体的に大型化するという問題があった。

図12に示す展開車輪401は、走行輪403に伸縮可能な突起405を設けたものである。この展開車輪401は、階段Sの段差部分で突起405を伸ばし、段差を乗り越える。

しかし、段差を円滑に乗り越えるために、走行輪403の大きさは、段差の倍程度必要となる。

しかも、車輪支持体303、走行輪403の大きさは何れも固定であり、段差の高さ幅に応じて調整することが困難である。

これに対し、本願出願人は、特許文献1のように、車輪全体を小型化することができる展開車輪を提案した。

しかし、転動爪体の展開駆動構造が複雑であるという問題があった。

Field of industrial application (In Japanese)

本発明は、段差の乗り越え走行等を可能にする展開車輪に関する。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
周方向所定間隔で備えられ径方向へ突出した複数の爪支持部を有する回転支持体と、
前記各爪支持部にそれぞれ回転可能に支持され周方向への閉回転位置でそれぞれの円弧壁部が周方向に連携して転動周面を形成し前記爪支持部に対する径方向への展開回転位置で端部が転動周面外へ突出し正転方向の転動前側に係合部を展開し前記円弧壁部が正転方向の転動後側となる転動爪体と、
前記回転支持体に同軸に配置されて回転支持体に対する一体回転と相対回転とを選択可能な展開駆動体と、
前記展開駆動体と前記各転動爪体との間に結合された展開リンクとを備え、
前記展開駆動体の前記回転支持体に対する相対回転により前記展開リンクを介して前記転動爪体を前記展開回転位置とする展開車輪であって、
前記転動爪体は、径方向に沿った前記展開回転位置で前記転動爪体相互の前記係合部と前記円弧壁部との間が前記転動周面よりも内径側から径方向の外側に向かって開く全展開となり得るように前記爪支持部の先端に支持軸により支持され、
前記展開リンクは、前記全展開のとき前記展開駆動体及び転動爪体に対する結合点を結ぶ線の延長線が前記転動爪体の係合部と前記支持軸との間を通る、
ことを特徴とする展開車輪。

【請求項2】
 
請求項1記載の展開車輪であって、
前記展開リンクは、前記展開駆動体及び転動爪体に対する結合点を結ぶ線の延長線が前記転動爪体の展開回転位置で前記展開駆動体を前記回転支持体に対し相対回転させる展開駆動軸の軸芯上又はこの軸芯よりも前記展開駆動体の展開回転方向側を通るように設定された、
ことを特徴とする展開車輪。

【請求項3】
 
請求項1又は2項記載の展開車輪であって、
前記回転支持体は、走行駆動軸に結合され、
前記展開駆動体は、前記走行駆動軸と同軸の展開駆動軸に結合され、
前記走行駆動軸及び展開駆動軸を一体回転可能に結合する走行駆動可能状態と前記走行駆動軸を車体側に結合して前記展開駆動軸を前記走行駆動軸に対し相対回転可能な展開駆動可能状態とに切り替える切り替え機構部を備えた、
ことを特徴とする展開車輪。
Industrial division
  • Automobile
  • Miscellaneous in the transportation category
IPC(International Patent Classification)
Drawing

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JP2011192839thum.jpg
State of application right Registered
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