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FLIGHT BODY CAPABLE OF LAND TRAVELLING

Patent code P150011460
Posted date Mar 2, 2015
Application number P2015-006052
Publication number P2016-132267A
Patent number P6512686
Date of filing Jan 15, 2015
Date of publication of application Jul 25, 2016
Date of registration Apr 19, 2019
Inventor
  • (In Japanese)山田 学
  • (In Japanese)高橋 七奈
  • (In Japanese)大塚 真生
Applicant
  • (In Japanese)国立大学法人名古屋工業大学
Title FLIGHT BODY CAPABLE OF LAND TRAVELLING
Abstract PROBLEM TO BE SOLVED: To provide a flight body which can travel on a wall surface in both of a vertical direction and a horizontal direction.
SOLUTION: A flight body has plural outline axle direction wheels 12, each of which is rotatable in a direction crossing a rotary advance direction of an axle 20 and is smaller than a wheel 10, on an outer side of the wheel 10. The axle direction wheel 12 are provided on end parts of at least three shafts among shafts perpendicular to the axle 20 and shafts parallel to the perpendicular shafts. Thus, when the flight body moves on a vertical wall surface in a horizontal direction, the axle direction wheel of the flight body can be grounded without grounding of the wheel on the wall, and therefore, the flight body can smoothly moved by rotation of the axle direction wheel without reception of a resistance due to the wheel.
Outline of related art and contending technology (In Japanese)

従来、車輪の無い推進器(プロペラ駆動装置やジェット型推進装置など)をもつ飛行体(以下、飛行体本体)がある。これに対して、発明者らは、非特許文献1にて、図8に示す飛行体本体の中心に配置した1個の推進部または車輪の進行方向に対して左右対称に配置される複数の推進部と、飛行体本体の主たる進行方向である車輪の進行方向に垂直となるように取り付けた車軸と、車軸に回転可能で前記飛行体本体を立体的に包み込む車輪とを備えた飛行体を開示した。これにより、墜落等による飛行体本体の損傷を防ぎ、車輪を回転して移動することにより、限られたバッテリー容量の中で、移動時間および移動距離を増すことができることを提案した。
この飛行体の用途として老朽化したトンネルや橋梁の天井や壁などの検査に適用できる。即ち、飛行体にカメラや接触センサ等の検査機器を搭載して、トンネルや橋梁の表面の撮影等のデータ収集を行うことができる。

Field of industrial application (In Japanese)

本発明は、陸上走行可能な回転する車輪付の飛行体、即ち、飛行体の飛行体本体の中心に配置した1個の推進部または車輪の進行方向に対して左右対称に配置される複数の推進部と、飛行体本体の主たる進行方向である車輪の進行方向に垂直となるように取り付けた車軸と、車軸に回転可能で前記飛行体本体を立体的に包み込む車輪とを備えた飛行体に関するものである。

Scope of claims (In Japanese)
【請求項1】
 
飛行体本体の主たる進行方向に垂直となるように取り付けた車軸と、
前記飛行体本体の中心に配置した1個の推進部または前記主たる進行方向に対して左右対称に配置される複数の推進部と、
前記車軸に回転可能な車輪と、
を備えた飛行体において、
前記車輪の外郭の外側に、
前記車輪の回転進行方向に交差する方向に回転可能で、
前記車輪より小さい外郭の車軸方向車輪を複数個有する陸上走行可能な飛行体であって、
前記車軸方向車輪は、前記車輪の周方向に等間隔を存して配置された車軸方向車輪付き車輪であって、
前記車軸方向車輪付き車輪が壁等を水平に走行する際、
前記車軸方向車輪のみが前記壁等に接地し、
前記車輪は壁に接地しないことを特徴とする陸上走行可能な飛行体。

【請求項2】
 
飛行体本体の主たる進行方向に垂直となるように取り付けた車軸と、
前記飛行体本体の中心に配置した1個の推進部または前記主たる進行方向に対して左右対称に配置される複数の推進部と、
前記車軸に回転可能な車輪と、
を備えた飛行体において、
前記車輪の外郭の外側に、
前記車輪の回転進行方向に交差する方向に回転可能で、
前記車輪より小さい外郭の車軸方向車輪を複数個有する陸上走行可能な飛行体であって、
前記車軸方向車輪は、前記車軸に垂直な軸および前記垂直な軸に平行な軸の内、少なくとも3本の軸の端部に有し、前記飛行体が、壁を水平に移動する場合、3個の車軸方向車輪が接地し、前記車輪は壁に接していないことを特徴とする陸上走行可能な飛行体。
IPC(International Patent Classification)
Drawing

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JP2015006052thum.jpg
State of application right Registered
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